A legutolsó olvasmány amin minden egyes szőrszálam az égnek állt a BM Országos Katasztrófavédelmi Főigazgató 31/2012. számú intézkedése, pontosabban annak 1. számú melléklete, a Katasztrófavédelmi Műveleti Szolgálat működési szabályzata volt. Jegyzi Dr. Bakondi György tű. altábornagy mint főigazgató. No, akkor haladjunk lépésről lépésre...
- Hallod apus? Ez már megint mit akar?
- Csitt, majd mindjárt kiderül...
Dr. Bakondi György, mint tűzoltó altábornagy. Érdekes... Mert bizony bárhogyan is olvasgatjuk a saját önéletrajzát... Na igen. Van itt katonai főiskola, jogi egyetem meg USA tanulmány is. Volt ő a határőrség országos parancsnokának helyettese, OKF alapító, ügyvéd... Van neki Magyar Köztársaság Középkeresztje, számos társadalmi tisztséget tölt be, több szakmai (de érdekes, ezt sem részletezi...) publikációja jelent meg és a Rendőrtiszti Főiskola címzetes docense. Meg angol mellett hál' Istennek még egy vezérkari szuperhős, aki beszél oroszul. (Tetszik érteni! Nem alap-közép-felsőfokú nyelvvizsgája van mint a pórnépnek! Neeem! Csak így elegánsan: „Angolul, oroszul beszél.”)
Hogy is van ez? Tűzoltó altábornagy, nulla szakmai végzettséggel? Mert bizony ez a helyzet! Még egy nem túl agyonbonyolított 40 órás önkéntes tanfolyam sem éktelenkedik ebben az önéletrajzban, pedig ez ebben az országban több ezer nem katonai főiskolát, jogi egyetemet és USA tanulmányokat végzett embernek már sikerült. A kérdés amúgy nem új keletű, Dr. Harangozó Tamás képviselő K/3009 számon már feszegette ezt a kérdést az Ország házában 2011 áprilisában.
Választ is kapott rá, szép bő és mellébeszélőst. Nem is akárkitől! Maga Dr. Pintér Sándor Belügyminiszter mosdatta őt ebben a kérdésben több mint 2 oldalon keresztül. Akinek van gyomra kedve és ideje ilyesmihez, az innen letöltheti ezt a roppant jellemző választ. Én most itt csak a lényeget emelném ki belőle:
„A Belügyminiszter 14/2006.(BK 7.) BM utasítása szabályozza azt, hogy mentesül a rendészeti szakvizsga kötelezettsége alól, aki vezetői beosztásból került kinevezésre, illetőleg a kinevezése időpontjában az 50. életévét betöltötte.”
Bár önmagában is egy érdekes kérdés, hogy valakit a betöltött 50. életév vagy előző vezetői beosztás miért mentesít a rendészeti szakvizsga kötelezettsége alól, a kérdés nem ez volt. A kérdés az volt, hogy milyen szakirányú végzettséggel rendelkezik. És ez az, amire nem kaptunk választ. Pontosabban igen, éppen csak szépen eldugva. Itt van:
„Az 1996. évi XLIII. törvény alapján került kiadásra a 19/2008.(III.28.) ÖTM rendelet, amelynek melléklete szabályozza a katasztrófavédelem vezetői munkaköreit, az elérhető rendfokozati maximumokat, az állami és szakmai iskolai végzettség, valamint a speciális rendészeti végzettség előírásait.”
A hiba a rendszerben ott van, ha valaki elolvassa a fent hivatkozott 19/2008.(III.28.) ÖTM rendeletet. Ennek mellékletében ugyanis írva vagyon, hogy központi szerv főigazgatói státuszához egyetemi állami és szakmai felsőfokú végzettséggel kell rendelkezni a kitaglalt rendészeti szakvizsgán kívül.
- Hallod apus? Azt mondja nincs róla oskolája!
- Hja, még ha ez lenne az egyetlen ilyen...
Ami pedig mind a belügyminiszteri válaszban mind pedig az önéletrajzban előforduló „számos nagy katasztrófahelyzetben látott el irányító feladatokat” részt illeti, köszönjük van belőle tapasztalatunk. Akinek esetleg szerencséje volt és se az árvíz se a vörösiszap katasztrófa nem érintette, annak csak ajánlani tudom, hogy tájékozódjon ebben a témában. Csak ne a felsőbb hatalmak által kézivezérelt magyar médiában! Vegye a fáradtságot és kérdezzen meg közvetlenül érintett embereket. Lehet csodákat hall majd...
Ennyi talán elegendő felvezetőnek. A félreértések elkerülése miatt: Nem a hangulat végett, mindössze puszta tényközlésként írtam le ezeket. Talán enyhít valamennyit a lentebb olvashatókon, ha már idejekorán átlátjuk: Egy szakmai dilettánstól mi mást várhatna el az ember...
Szóval akkor a BM Országos Katasztrófavédelmi Főigazgató 31/2012. számú intézkedése, pontosabban annak 1. számú melléklete, a Katasztrófavédelmi Műveleti Szolgálat (a továbbiakban nevezzük csak KMSZ-nek) működési szabályzata.
Ugorjunk most át a triviális részen, miszerint 2012-ben, bőszen a XXI. században nem ártana lassan felvenni valakit egy országos főigazgatóságra, aki legalább távolról látott már szövegszerkesztő programot. Mert ez, amit ebben az irományban is műveltek kimondottan siralmas. Gondolom nem vagyok egyedül azzal a véleménnyel, hogy nem egy olyan nagyon bonyolult feladat elérni egy számozott listánál, hogy a számozás egyforma betűnagysággal jelenjen meg...
Szóval a szabályzat maga, a szakmai része. (Mindenkitől elnézést kérek, de mivel a szabályzat nem érhető el a interneten – miért is? – és úgy egyébként nem 2 oldal, ezért csak idézgetni fogok belőle. Akinek feltétlenül igénye van egy saját eredeti példányra az forduljon hozzájuk bizalommal: okf.titkarsag@katved.gov.hu)
Rögtön az első pont ezzel kezd:
"A KMSZ területi hatáskörrel rendelkező 24/48 órás, készenléti jellegű szolgálat, mely magasabb szintű káresemények irányítását segítő és végrehajtó tevékenységet folytat. A káresemény helyszínén a beavatkozó állomány biztonságosabb beavatkozását felügyeli és ellenőrzi."
(kiemelés tőlem – a szerk.)
Aztán a 4. pont b) bekezdése:
"A kárhelyszínre történő kiérkezés után a KMSZ vezetője dönt, a tűzoltásvezetés átvételéről. Amennyiben nem veszi át az irányítást, akkor tanácsaival segíti a tűzoltásvezetőt a káresemény felszámolásában, valamint figyelemmel kíséri a beavatkozói állomány tevékenységét."
(kiemelés tőlem – a szerk.)
Nos, mint azt a Lánglovagok fórumán egy Big Gabi nevű hozzászóló nagyszerűen megfogalmazta:
„A KMSZ vezetője tanácsaival otthon a mamát segítse főzés közben!”
Ő is, én is indokolást adunk rögtön:
A tűz elleni védekezésről, a műszaki mentésről és a tűzoltóságról
7. § (1) A tűz oltásának felelős vezetője a tűzoltásvezető, aki a tűzoltóság vagy a hivatásos katasztrófavédelmi szerv jogszabályban meghatározott feltételeknek megfelelő tagja lehet. A tűzoltás helyszínén más személy csak a tűzoltásvezető előzetes engedélyével intézkedhet.
(kiemelés tőlem – a szerk.)
valamint
39/2011. (XI. 15.) BM rendelet
A tűzoltóság tűzoltási és műszaki mentési tevékenységének általános szabályairól
5. § (1) A tűzoltás szervezetét a tűzoltásvezető vezeti.
(2) A tűzoltási szervezet a tűz oltásával kapcsolatos feladatok végrehajtása érdekében a tűzoltóság tagjaiból létrehozott vezetőkből és végrehajtókból áll. A tűzoltási szervezetbe – a feladatok jellegétől függően – más szervezetek és személyek is bevonhatók, akiket a helyszínen lévő vezetőjükön keresztül a tűzoltásvezető irányít.
...
16. § A tűzoltásvezető a tűz oltásának egyszemélyi felelős vezetője, elöljárója a riasztott és a tűzoltásban részt vevő tűzoltóknak.
(kiemelések tőlem – a szerk.)
Vagyis mindet tűzeset (káreset) esetén van egy, azaz egy darab „főnök”. Őt úgy hívják tűzoltásvezető. Minden ami az ő vezetése alatt történik, csak az ő utasítására és/vagy engedélyére történhet! Sok bába közt elvész a gyerek tartja a népi mondás, és ez bizony hatványozottan igaz egy-egy ilyen szituációban. Pont ezért alakult ki ez a rendszer. Hogy ne álljon elő a klasszikus nem tudja a jobb kéz mit csinál a bal szituáció. Ha csak egy főnök van, akkor minden egy kézben összpontosul. Ehhez viszont elengedhetetlen feltétel az, hogy szava csak ennek az egy embernek legyen. Az övé viszont szentírás!
Amennyiben a KMSZ úgy ítéli meg, lehetősége van átvenni ezt a vezetést. De akkor tegye! Tiszta sor, megjöttem és mostantól én vagyok a főnök. No igen, ezzel a felelősséget is vállalni kéne... A hatalom fura ura úgy látszik ezt nem így gondolja. Szerinte helyénvaló dolog az, ha kiküld a helyszínre egy olyan csapatot, aki majd jól nem veszi át a vezetést, de a partvonalról beszólogatva jobban fogja tudni mit kéne csinálni. Pedig ugye erre is van egy népi mondás. Kibicnek kuss csitt!
Nem mellékesen Bakondi úr ezzel a kis trükközéssel gyakorlatilag bakot lőtt. Hiába hatalmazza fel önmagát és csatlósait, hogy csak tanácsokkal lássák el a tűzoltásvezetőt – aztán majd mossák kezeiket. Ugyanis a 39/2011. (XI. 15.) BM rendelet erre is tartalmaz egy kitételt:
13. § (3) A tűzoltás vezetésére jogosult, a 8. § a)–c) bekezdéseiben felsorolt beosztások sorrendje szerinti személy, a helyzetértékelést követően a tűzoltás vezetésének átvétele nélkül is felelős mindazért, ami az esemény felszámolásával kapcsolatban a helyszínen történik, kivéve a főfoglalkozású létesítményi tűzoltóság működési területén.
Vagyis egyszerű a képlet: Ha kiérkeznek, akkor két lehetőségük van. Átvenni a vezetést , vagy nem. De ha nem, akkor
1: Ők is pontosan ugyan olyan alárendeltjei a tűzoltásvezetőnek („...elöljárója a riasztott és a tűzoltásban részt vevő tűzoltóknak”) mint bárki más. És nem pedig segédedzők, hogy a ringen kívülről bekiabálva irányíthassanak.
2: Mindettől függetlenül ameddig kint tartózkodnak a felelősség bizony az övék!
No aztán tovább is van, mondjam még?
A Katasztrófavédelmi Műveleti Szolgálat működési szabályzatának 10. pontja:
Vezetési Törzsek szervezése:
Nagy kiterjedésű, bonyolult nagy erőket igénylő káresetek során a KMSZ részt vesz a vezetési törzs megszervezésében és irányításában.
Magasságosságos Bakondi úr! A vezetési törzset nem kell irányítani! Ő irányít! Ezért hozzák létre:
39/2011. (XI. 15.) BM rendelet
A tűzoltóság tűzoltási és műszaki mentési tevékenységének általános szabályairól
7. § A tűzoltásban résztvevők vezetése, irányítása a következő módon történhet:
a) alapirányítással, ha a beavatkozó erőket a tűzoltásvezető egyedül irányítja,
b) csoportirányítással, ha a tűzoltásban résztvevő erőket csak megosztva, a beavatkozás hátterének biztosításával lehet irányítani,
c) Vezetési törzzsel, ha az esemény nagysága, bonyolultsága, a helyszín tagoltsága, a beavatkozó erők létszáma, vagy egyéb körülmények a feladatok szélesebb körű megosztását indokolják.
Tetszik tudni a tűzoltásvezető legelemibb jogai között sorolva is vagyon:
17. § A tűzoltásvezető joga
a) a tűzoltás vezetését indokolt esetben megosztani;
Vagyis ha úgy érzi egy személyben nem lehet kellően áttekinteni és irányítani a tűzoltást, akkor segítségként maga mellé emel egy vagy több embert, akiket konkrét részfeladatokkal lát el. Pl. ő foglalkozik tovább a tűzoltással, valakit pedig megbíz a háttérmunkával (oltóvíz utánpótlás megszervezése, stb.) A tűzoltók praktikusan ezt a személyt innentől úgy nevezik háttérparancsnok. És máris megvalósult a csoport irányítási mód.
Ha ez is kevésnek bizonyul – mert pl. egy ember nem lehet egyszerre a hegy mindkét oldalán – akkor további személyek bevonásával alakítja meg a vezetési törzset. Kiadja valakinek, hogy övé a hegy északi, másé pedig a déli oldala. Megint másé az északi oldal vízellátásának megszervezése, és szintén másé a déli oldalon ugyanez. Tetszése szerint szervezhet még bármilyen más beosztásokat és láthat el bárkit egyéb konkrét feladatokkal. Ő pedig irányít, ha már egyszer tűzoltásvezető. És máris létrehozta a vezetési törzset. Ez ilyen egyszerű, a szakemberek (mármint az igazi tűzoltók) számára kézenfekvő és gördülékeny folyamat. És éppen ezért potyognak a könnyeink amikor olyanokat tetszik kiadni egy intézkedésben, hogy majd a KMSZ megszervezi és irányítja a vezetési törzset...